Ull-pärlor


Ull är ett häftigt material att arbeta med. Det känns så genuint på något vis :)
Att tova pärlor av ull är kul. Förutom att man lär sig hur ull fungerar, så är det en härlig känsla att arbeta med ullen och den löddriga såpan.
Jag har använt kardad färgad ull från hobbyaffären. Det kanske är lite fusk, men jag har inte tillgång till så många får :)
Ta en tuss ull i handen. Droppa på en droppe grönsåpa och tillsätt lite varmvatten. Knåda försiktigt ihop tussen till en boll. När bollen börjar ta form kan man börja rulla den i handen som när man rullar köttbullar. Bollen kommer att tova ihop sig mer och mer och efter en stund har du en ullpärla. Man får ha lite tålamod.
Låt dina pärlor ligga och torka. Sedan kan du trä dem på tråd till t ex ett armband. Använder du elastisk tråd behöver du inget knäppe utan kan lätt dra på dig armbandet.
På det ena av mina armband kombinerade jag ullpärlor med träpärlor. Det tycker jag också ger en tjusig effekt.
Kommentera gärna vad du vill att jag ska pyssla :)

Kommentarer
Postat av: Jennilie

Sv: Tack :)

2012-04-05 @ 20:14:27
URL: http://dayswithjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0